Mitä tuleva vuoteni pitää sisällään ja mitä uutta haluaisin oppia? Mitä uutta haluaisin oppia itsestäni?

InstagramCapture_5184fad0-74a9-4d37-ac3a

Aloitin siis psykoterapian marraskuussa 2016, käyntejä takana ei ole kovin montaa kertaa. Tämän projektin pitäisi kestää vuoden. Terapian aloitin sen vuoksi, koska pitkittyneeseen (7v) väsymykseeni ei lääkärit löydä syytä. Eräs lääkäri puhui kroonisesta väsymysoireyhtymästä. Toiveita terapian suhteen on se että saisin selville Kuka Minä Olen ja minkälainen ihminen minä oikeasti olen? Ja mikä on saanut minut näin väsyneeksi vaikka elämän intoa ja iloa asioihin on, miksi en jaksa?

Viimeiset 20v. olen mennyt usvassa ja lapsia kasvattaen, minä olen tällä hetkellä oman minuuteni kanssa hukassa. Toki tiedän mistä pidän ja mistä en pidä, mutta se miten viimeiset 20v on vaikuttaneet siihen minkälainen olen tällä hetkellä ja se etten välttämättä ole pitänyt itsestäni viimeisen 5 vuoden aikana.

Toivon siis että tältä osin vuosi 2017 on minulle kasvun ja opin paikka. Toivon, että kykenen ajattelemaan asioista positiivisemmin, ja olisin rohkeampi tarttumaan uusiin tilanteisiin ja haasteisiin. Sekä tutustuisin ihmisiin kunnolla enkä tuomitsisi heti ensi vaikutelman perusteella. Ja toivottavasti opin ottamaan uutta vastaan avoimin mielin. Haluaisin olla onnellinen minä.

InstagramCapture_f1c7a09e-4e8d-4fc4-9b0a

Uusi vuosi tuo aina mukanaan uusia mahdollisuuksia, haasteita ja ihmisiä. Ensimmäinen konkreettinen tavoite tälle vuodelle on valmistua merkonomiksi toukokuussa. Opiskelujeni loppuun saattaminen on minulle iso asia. EN ajatellut ikinä lähteväni aikuisopiskelemaan saati, että vielä pärjäisin omasta mielestäni hyvin. Muutamalle ihmiselle on varmasti yllätys että olen päässyt näin pitkälle opinnoissani kiitettävästi, enkä jättänyt opintoja kesken. Ehkäpä se juuri auttoi minut haastamaan itseni tässä asiassa. Oli ihana huomata miten opinnot toi mukanaan itsevarmuutta siitä että en olekaan huono oppija ja tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja nautin uusien ihmisten tapaamisesta. Ja saan opintojen kautta lisävarmuutta ammattiosaamiseeni.

Tavoitteenani on myös tämän vuoden aikana keskittyä maalaamiseen niin että oppisin jotain uusia tekniikoita ja jos mahdollista niin käydä tähän liittyen vielä jotain kursseja. Maalaaminen on minulle ns. terapiaa joka rauhoittaa minua. Maalatessa saa ajatukset ja tunnetilat ulos paperille ja sitä kautta on helpompi olla. Mikä parempaa kuin leikkiä väreillä, jotka muutenkin piristävät minua olemassa olollaan. Nautin kun saan sotkea värejä keskenään! Luovuudessa ei ole rajoja!

Haluan jatkaa tänä vuonna teemaa; tee asioita mitä et ole ennen tehnyt ja joita olet halunnut tehdä! Toissa vuonna toteutin tätä ja sain monta uutta asiaa tehtyä ja koettua. Yksi asia mikä liittyy tähän on Ahvenanmaalla käynti, siellä olen halunnut käydä jo pitkään, mutta minulla ei ole ollut siihen tilaisuutta. Saa nähdä toteutuuko tämä?

Pitää muistaa olla itsestä ylpeä ja täytyy välillä olla itsekäskin ja laittaa itsensä ja tarpeensa muiden edelle, keskittyä omaan hyvin vointiin ja kuunnella kehoa. Minun varsinkin pitää opetella tunnistamaan itsestäni ne merkit, jotka varoittavat väsymykseni menevän huonompaan suuntaan, jotta voin keskittyä siihen, ettei samanlaista tilannetta tule kuin muutama vuosi sitten. Silloin ruokaostoksilla käynti, laskujen maksu, pyykin pesu ym. arki asiat olivat ylivoimaisen raskaita suorittaa ja siitä selviytyminen oli todella hankalaa.


Positiivisin mielin kohti uutta ja odottamatonta! Toteutukoot toiveet ja haaveet!